Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2016

……Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα! Και μετά;

……Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα! Και μετά;
………Τέλος;

Να που φτάσαμε στην τελευταία σελίδα του παραμυθιού ,το διαβάσαμε στο μικρό μας  και τώρα το επιστρέφουμε στη θέση του;
Ασφαλώς ,όχι!
Ο ρόλος του παραμυθιού δεν σταματά όταν  τελειώσουμε την ανάγνωση. Μπορώ να πω ότι τώρα αρχίζει!
Ο  αγαπημένος ήρωας  του παιδιού έρχεται σπίτι μας και είναι καλοδεχούμενος μπορεί να δίνει φανταστικές συμβουλές  ,μπορεί να είναι βοηθός στο μπάνιο του ή στα μαθήματά του.
Κάθε φορά αλλάζει ανάλογα με το παραμύθι που  επιλέγει το παιδί.
Παίζουμε ρόλους με αυτόν, αφήνουμε το μικρό μας γίνει φίλος ή και αντιμέτωπος  μαζί του ,ωθούμε το παιδί να διαπαραγματευτεί και να κατανοήσει τον χαρακτήρα και τις επιλογές του  ήρωα .
Για να συμμετέχει  στην ιστορία ως αναγνώστης ή ως ακροατής θα πρέπει να είναι  σε θέση να αναγνωρίσει  το χαρακτήρα του ήρωα. Αυτό γίνεται ειδικότερα όταν ανακαλύψει  ένα μικρό κομμάτι του εαυτού του  στον  ήρωα του παραμυθιού.Συμπάσχει μαζί του και κατανοεί το κίνητρο των πράξεών του.Γιατί συμπεριφέρθηκε κατά αυτόν τον τρόπο;Γιατί μάχεται,για ποια αιτία;
Επεξεργαζόμαστε το παραμύθι συζητώντας με το παιδί μας.
 Μερικές χρήσιμες ιδέες:
Βοηθάμε το παιδί με κατάλληλες ερωτήσεις να καταλάβει  την ιστορία.Χρησιμοποιώντας ερωτήσεις προάγουμε τη σκέψη του.
Όπως:
Γιατί συνέβη;Τι θα γινόταν αν;Πώς θα μπορούσε….;Ποιο κομμάτι της ιστορίας θα ήθελες να θυμάσαι; Γιατί είναι σημαντικό για σένα;


Καλλιεργούμε την αναδιήγηση-Οπτικοποίηση της ιστορίας με φράσεις όπως:
Φαντάζομαι…Αισθάνομαι…Μπορώ να δω, να ακούσω ,να μυρίσω,να νιώσω…
Αναπτύσσουμε την κριτική του σκέψη με φράσεις όπως:
Συνήθως νομίζω-------αλλά τώρα νομίζω πως----------
Άρχισα να σκέφτομαι-------
Τώρα κατάλαβα πως----
Το παροτρύνουμε να κάνει ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της αφήγησης και έτσι μετατρέπουμε το διάβασμα σε κατανόηση κειμένου.
Παρακινούμε  το παιδί να κάνει:
Αναδιήγηση,αναφορά στα καλά και άσχημα στοιχεία της ιστορίας ,να μπει στη θέση του ήρωα και να πει τι θα άλλαζε,τι θα κρατούσε,να περιγράψει τις  εικόνες και  να τις ζωγραφίσει αν το θέλει.

Το ζάρι του παραμυθιού! Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σαν παιχνίδι!




Καλές αναγνώσεις!
Αθηνά Ασαριώτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου